“Als ik als zorgverlener al niet weet hoe ik de juiste mensen kan vinden, hoe moeten patiënten dat dan weten?”

Margit Klok, aios psychiatrie

Margit Klok, aios psychiatrie, stelt zichzelf deze vraag naarmate de opleiding vordert steeds vaker. Er is heel veel goede specialistische geestelijke gezondheidszorg die nu niet gevonden wordt, waardoor zorgverleners en patiënten niet uit de voeten kunnen. Dat moet anders, vindt ze. Daarom nam ze het initiatief om een interactieve zorgkaart te maken voor de GGZ. Margit: “We zetten het op als pilot in regio Nijmegen, maar hopen snel landelijk stappen te kunnen maken. Dit levert kwalitatief betere zorg voor iedereen.”

Goed voorbeeld aan ParkinsonNet

Margit verwonderde zich erover hoe moeilijk het is om bij de juiste persoon terecht te komen, ook als professional: “Je bent zomaar een half uur aan het bellen en dan heb je nog niet de juiste mensen gevonden. Als ik als zorgverlener al niet weet hoe ik de juiste mensen kan vinden, hoe moeten patiënten dat dan doen? Deze vraag speelde door mijn hoofd toen ik in april 2017 deelnam aan het Voorjaarscongres voor psychiatrie in Maastricht. Bas Bloem, hoogleraar neurologie, nodigde in zijn plenaire sessie alle aanwezigen uit om ParkinsonNet als voorbeeld te gebruiken om netwerkzorg in Nederland uit te breiden. Ik besprak mijn idee met hem voor de GGZ-Zorgkaart en toen is het gaan lopen. Afgelopen november sprak ik tijdens een netwerkbijeenkomst van ParkinsonNet de maker van de interactieve ‘zorgzoeker’ van ParkinsonNet. We hielden contact om een kaart te maken voor het zorgaanbod van GGZ in een pilotregio. Die zijn we nu aan het ontwikkelen. Het staat nog in de kinderschoenen, maar gelukkig hebben we al een paar enthousiaste grote partners, zoals het Radboudumc en Pro Persona.”

Laagdrempelig voor patiënten en professionals

Het vinden van passende zorg voor patiënten en vervolgens het verwijzen is voor iedereen lastig. Gedurende haar opleiding komt Margit op verschillende werkplekken en telkens weer wordt zij met hiermee geconfronteerd. “Daarom is de zorgkaart toegankelijk voor zowel patiënten als professionals. Je kunt op verschillende manieren zoeken en vindt verwijsinformatie zoals contactgegevens en wachttijden. Zo kan de patiënt kiezen of hij liever wacht op hulp dicht bij huis of verder reist maar eerder geholpen kan worden. We willen zoveel mogelijk drempels wegnemen en aan de patiënt laten zien bij wie hij terecht komt. In april 2018 willen we een werkende kaart laten zien aan alle zorgaanbieders binnen de GGZ in regio Nijmegen. Daarvoor gaan we de regio in en organiseren we een symposium. Door de kaart tastbaar te maken hopen we dat zoveel mogelijk zorgaanbieders enthousiast worden om deel te nemen. Wanneer de kaart in pilotregio Nijmegen goed bevalt, willen we in de loop van 2018 de zorgkaart verder verspreiden over meerdere regio’s in Nederland. Idealiter is uiteindelijk het volledige aanbod van de GGZ in heel Nederland op de zorgkaart te zien.”

Netwerk

“We streven naar een samenwerkingsverband van zorgaanbieders. De kaart zorgt naast inzicht in het aanbod van zorg voor een netwerk van de deelnemers waarbij in terugkerende bijeenkomsten contact gemaakt wordt tussen zorgprofessionals. Helemaal mooi is het als we als netwerk dan ook per regio samen kunnen komen om elkaar te leren kennen, zodat je weet naar wie je verwijst. Dan kun je elkaar ook op andere gebieden vinden. Wanneer de patiënten en collega’s beter hun weg naar de juiste zorg kunnen vinden, dan ben ik tevreden.”

Ben je geïnspireerd door dit idee en wil je er zelf ook mee aan de slag? Stuur Margit dan een e-mail!