Patiëntenplatform om eigen resultaten of vragen te toetsen

Tot 80% van de informatie die patiënten aangereikt krijgen, is vergeten bij het verlaten van het ziekenhuis. Van de 20% die wel onthouden wordt is tot 50% incorrect.

Bijna 50% van de patiënten stelt niet de vragen die ze hadden willen stellen op de poli. Zestig procent van de patiënten zoekt op het internet, en dit percentage groeit jaarlijks, maar veel informatie op het internet is onbetrouwbaar. Patiënten herstellen echter sneller bij betrouwbare informatie. Veel vragen op de (trauma)poli zijn: “is dit normaal”-vragen. Deze komen voort uit onzekerheid en onwetendheid en zorgen voor een verminderde compliantie aan het revalidatietraject. Bovendien zorgt deze onzekerheid voor meer (telefonische) contacten met het ziekenhuis. Verschillende andere, vergelijkbare, e-health initiatieven hebben al aangetoond dat patiënten sneller herstellen, meer tevreden zijn en sneller terug aan het werk.

VieCuri Medisch Centrum
Afdeling Heelkunde
Auteur: W. van Dijk

OOR ZON Doelmatigheidsinitiatief